The Lab

Swedish Match

Levert: Forbrukerinnsikt / konseptutvikling / merkevare hierarki / merkevareidentitet / produktikdentitet / pakningsdesign

Utmerkelser: Gull Visuelt, Merket for God Design og Gullblyanten.

 

Skapelsen av en Markedsleder

Utfordring: Swedish Match er verdens ledende produsent av snusprodukter. Selskapet ønsket å utvikle en ny merkevare for det skandinaviske markedet.

Løsning: The Lab er utviklet som et produkt rett fra laboratoriet; klinisk, enkelt og funksjonelt. Designet er utviklet med innsikt om at markedet sakte går i sort og at forbruker i økende grad må bestille produktet over disk. Sentralt i merkevarens visuelle identitet er bruken av ulike tall i tilfeldig rekkefølge. Tall som reflekterer tilbake til testnummere fra produksjonen, men som også ble skapt for at forbruker lettere skal huske og bestille sin favoritt snus.

Resultat: Merkevaren ble bare etter 6 måneder i markedet, Swedish Match sin nest største merkevare i det norske markedet.