Frydenlund

Identitet + pakningsdesign

Utmerkelser: Merket for god design

Revitalisering

Frydenlund er Norges eldste registrerte varemerke. Med årene har merkevaren vokst med sin målgruppe, og ble av mange sett på som et litt ”brunt øl for eldre herremenn”. Kunden ønsket å ta tilbake posisjonen som  ”det eneste ekte håndverksbryggeriet” blant industribryggeriene.

Vi valgte å forsterke det opprinnelige varemerket ved å ”forfine” og lett modernisere merkets visuelle identitet. Det ble skapt en tydelig link tilbake til den eldre, opprinnelige historien og håndverkstradisjonene som ligger i den, samtidig som man fjernet seg fra det gammelmodige preget dette ølmerket hadde fått.

Virkemidler som dikt av Arild Nyquist på juleølen, lansert med høytlesning av Jan Erik Vold på en av Oslos eldste rocke barer, bidro til å forsterke merkets ønskede posisjon. Resultatet ble 60% økning av salget i løpet av ett år, uten noen form for salgsstøtte.