Frydenlund

Produkt identitet / pakningsdesign

Kunde: Frydenlund / Ringnes
Utmerkelser: Merket for god design

Frydenlund revitalisert

Utfordring: Frydenlund er Norges eldste registrerte varemerke. Med årene har merkevaren vokst med sin målgruppe, og ble av mange sett på som et litt ”brunt” øl for eldre herremenn. Ønsket var å ta tilbake posisjonen som  ”det eneste ekte håndverksbryggeriet” blant industribryggeriene.

Løsning: Å forsterke det opprinnelige ved varemerket og samtidig ”forfine” og lett modernisere merkets visuelle identitet. Det  ble skapt en tydelig link tilbake til den eldre, opprinnelige historien og håndverkstradisjonene som ligger i den, samtidig som man fjernet seg fra det gammelmodige preget dette ølmerket hadde fått.

Virkemidler som dikt av Arild Nyquist på juleølen, lansert med høytlesning av Jan Erik Vold på en av Oslos eldste rocke barer, bidro til å forsterke merkets ønskede posisjon.

Resultat: 60% økning av salget i løpet av et år, uten noen form for salgsstøtte.